ارکان شرکت های دولتی

ارکان شرکت های دولتی

قبل از اینکه درباره ارکان شرکت های دولتی بتوان اظهار نظر کرد می بایست تعریف کاملی از اینکه شرکت های دولتی چه نوع شرکتی هستند و سهام آنها متعلق به چه افرادی است  ارائه کرد .

تعریف شرکت دولتی

  1. براساس ماده ۴ قانون محاسبات عمومی کشور شرکت های دولتی واحد یا سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد می شود و یا به حکم قانون و یا دادگاه صالح ملی شده و یا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از ۵۰ درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد.
    البته هر شرکتی هم که با با سرمایه گذاری شرکت های دولتی ایجاد باشد و حداقل ۵۰ درصد سهام آن نیز متعلق به شرکت های دولتی باشد ، شرکت دولتی محسوب می شود .

    ارکان شرکت های دولتی

    اکثریت شرکت های دولتی در قالب شرکتهای سهامی خاص به وجود می آیند وبه همین دلیل ارکان شرکت های دولتی نیز مانند ارکان شرکت سهامی خاص است ولی نحوه ترکیب و انتخاب اعضای شرکت های دولتی با ارکان شرکت سهامی خاص  متفاوت است . این ارکان عبارت اند از  :

  2. هیأت مدیره
  3. بازرس یا بازرسان
  4. مجمع عمومی صاحبان سهام
    معرفی ارکان شرکت های دولتی :
  • هیات مدیره

    برای انتخاب اعضای هیأت مدیره شرکت دولتی، قوانین خاصی وجود ندارد ، لذا انتخاب آنها همچون شرکت های سهامی غیردولتی توسط مجمع عمومی و طبق اساسنامه صورت می گیرد. ماده ۷ آیین نامه تشکیل مجامع عمومی و شوراهای عالی شرکت های دولتی مقرر می دارد که پیشنهاد انتخاب اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل یا اعضای هیأت عامل کلیه شرکت های مشمول این آیین نامه، به انضمام خلاصه ای ازسوابق تجربی و تحصیلی وعملکرد آنان به همراه دعوت نامه برای تشکیل جلسه مربوط برای اعضای مجمع عمومی یا شورای عالی ارسال شود و با تشکیل جلسه مجمع عمومی یا شورای عالی نسبت به انتخاب آنان اتخاذ تصیم شود.

  • مجمع عمومی صاحبان سهام

    شرکت های دولتی را براساس ترکیب بندی مجمع عمومی آنها می توان به دو گروه زیرطبقه بندی کرد :
    ۱. شرکت های که سهام آنها مستقیماً به دولت شامل وزارتخانه، مؤسسات دولتی و سازمان های دولتی مستقل تعلق دارند‌.
    ۲.  شرکت های که سهام آنها به سایر شرکت های دولتی تعلق دارد.

  • بازرس قانونی

اگرچه در شرکت های غیر دولتی، انتخاب بازرس قانونی به عهده مجمع عمومی است ولی در شرکت های دولتی، این انتخاب خارج اختیارات مجمع عمومی است و قانون خود در این زمینه تعیین تکلیف کرده است.
در ماده واحده قانون تشکیل سازمان حسابرسی ( مصوب ۱۳۶۲) آمده است :
وظایف سازمان حسابرسی  :
انجام وظایف بازرسی قانونی و امور حسابرسی سالانه مؤسسات و شرکت های دولتی و بانک ها و سایر دستگاه های عمومی و سازمان های وابسته به دستگاه های مذکور مانند: بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و شرکت ها و مؤسسات تحت پوشش دولت که طبق اساسنامه و مقررات داخلی به خود، ملزم به حسابرسی می باشند وظیفه مزبور در انحصار سازمان حسابرسی است.
در آئین نامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکت های دولتی ( مصوبه ۱۹/۱/۱۳۸۷ هیأت وزیران ) بدین صورت بیا شده است که  :
حسابرس و بازرس قانونی شرکت های دولتی توسط کارگروه ی متشکل از رئیس سازمان حسابرسی، دبیر کل جامعه حسابداران رسمی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رؤسای هیئت عالی نظارت در سازمان حسابرسی؛ و جامعه حسابداران رسمی از بین سازمان حسابرسی و مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی انتخاب خواهند شد.
موسسه حقوقی امیران ، باسابقه ترین موسسه حقوقی در زمینه های ثبت شرکت در کرج ، ثبت برند و اخذ گرید ، آماده خدمت سانی به شما عزیزان در جای جای  میهن عزیزمان است کافی است با ما تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان وکلا و کارشناسان ما استفاده  نمایید . منتظرتان هستیم .

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید