انحلال و تصفیه شرکتهای سهامی

انحلال و تصفیه شرکتهای سهامی

ما در مقالات قبل درباره ثبت شرکتهای سهامی صحبت کردیم اما در این مقاله قصد داریم درباره انحلال و تصفیه شرکتهای سهامی اطلاعاتی را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم پس با ما همراه باشید . توضیح تعاریفی که در زمینه انحلال و تصفیه شرکتهای سهامی بکار میروند در زیر آورده شده است .

  • تعریف تصفیه

به کلیه کارهایی که برای خاتمه دادن به کارهای جاری شرکت، اجرای تعهدات و وصول مطالبات شرکت،انجام معاملات جدید انجام می گیرد تصفیه نام دارد .هر گاه برای اجرای تعهدات شرکت لازم باشد،نقد کردن دارایی شرکت،پرداخت بدهی های شرکت و تقسیم باقی مانده دارایی آن بین شرکاء
در واقع، به مفهوم تعیین طلبکاران و بدهکاران شرکت، وصول مطالبات از طلبکاران و تادیه دیون به بدهکاران می باشد.

  • موارد تصفیه شرکت سهامی

تصفیه شرکت سهامی در دو صورت انجام می گیرد که بدین شرح اند:
۱٫ در صورت کشف بطلان شرکت : یعنی کشف گردد که شرکت به دلیل عدم رعایت هر یک از مقررات قانونی اصلاَ تشکیل نشده است.
۲٫ در صورت انحلال شرکت : یعنی شرکت پس از آنکه مدتی از تشکیل آن گذشت ، به نقطه پایان برسد. دلایل انحلال نیز به دو دسته تقسیم می شوند .

  • صورت های بطلان

طبق ماده ۲۷۰  قانون تجارت انحلال شرکتهای سهامی ممکن است بخاطر یکی از این سه دلیل زیر باشد .
۱٫ بطلان شرکت :  درصورتی که  تشکیل شرکت سهامی براساس مواد قانونی تشکیل شرکت سهامی  نباشد.
۲٫ بطلان عملیات شرکت : اگر مقررات قانونی در مورد عملیات شرکت مانند امضاء اسناد تعهد آور و معاملات صورت گرفته رعایت نشود.
۳٫ بطلان تصمیمات شرکت : اگر مقررات قانونی در مورد تصمیماتی که توسط هر یک از ارکان شرکت اتخاذ می گردد، رعایت نشود.

  •  انحلال شرکتهای سهامی

  • درخواست حداقل یکی از شرکا ( یا افراد ذینفع ) از دادگاه
  • تنها با حکم دادگاه می توان شرکت سهامی را منحل کرد . با حکم دادگاه عمومی .
  • حکم دادگاه جنبه تاسیسی ندارد بلکه صرفا جنبه اعلامی آن مد نظر است .

چند نکته حائز اهمیت درباره انحلال و تصفیه شرکتهای سهامی :

  • درخواست کننده نیز باید ذینفع باشد، یعنی از بطلان نفعی عاید او گردد.
  • دادگاه بدون درخواست افراد ذینفع نمی تواند خود نمی تواند بصورت خودمختار عمل کند .

 

چند ماده قانونی درباره انحلال و تصفیه شرکتهای سهامی

  • طبق ماده ۲۷۰ ” موسسین و مدیران و بازرسان و سهامداران شرکت نمی توانند در مقابل اشخاص ثالث به این بطلان استناد کنند ، یعنی این بطلان در برابر شخص ثالث و به ضرر او قابلیت استناد ندارد ، اما بطلان استناد کنند ، یعنی این بطلان در برابر شخص ثالث و به ضرر او قابلیت استناد ندارد ، اما شخص ثالث اگر به نفعش باشد می تواند به بطلان استناد کند. بنابراین اشخاص ثالث بنابر نفع خود می توانند به بطلان شرکت یا عمل صورت گرفته استناد کنند، یا آن که به بطلان استناد نکنند و شرکت یا عمل صورت گرفته را صحیح بدانند . “
  • طبق ماده ۲۷۱ ” اگر در مرحله بدوی قبل از صدور حکم بطلان شرکت یا بطلان عملیات یا تصمیمات آن ، موجبات بطلان مرتفع شده باشد، دادگاه باید قرار سقوط دعوای بطلان را صادر کند.”
  • طبق ماده ۲۷۲ ” دادگاهی که دعوای بطلان نزد آن اقامه شده است می تواند بنا به درخواست خوانده، مهلتی کمتر از ۶ ماه، برای رفع موجبات بطلان تعیین نماید. ابتدای مهلت مذکور تاریخ وصول پرونده از دفتر به دادگاه است. اگر ظرف این مهلت موجبات بطلان برطرف شده باشد، دادگاه باید قرار سقوط دعوی را صادر کند، وگرنه دادگاه حکم مقتضی صادر خواهد کرد. “

** تذکر : البته برای دو ماده ی قانونی بالا مفهوم بطلان مفهوم بطلان شرکت های سهامی، با بطلان در حقوق مدنی متفاوت است ، چرا که در حقوق مدنی، در صورت بطلان یک عمل حقوقی، آن عمل کان لم یکن است و نمی توان دوباره آن را نافذ و صحیح نمود. اما در شرکت سهامی در صورت بطلان شرکت، می توان با رفع بطلان، به حیات شرکت استمرار داد.

 

  • طبق ماده ۲۷۳ ” در صورت قطعیت یافتن حکم بطلان، کسانی که مسئول بطلان اند، متضامناَ مسئول خسارتی اند که به واسطه بطلان به دیگران وارد شده است. “درصورت داشتن هرگونه سوال در زمینه ثبت شرکت در کرج ، ثبت برند ، اخذ گرید و … می توانید با ما در امیران در تماس باشید .

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید