تغییر نام شرکت

ثبت تغییرات شرکتها

گاهی ممکن صاحبان شرکتها بنا به دلایلی تصمیم به تغییر نام شرکت خود بگیرند تصمیم بگیرند که در این صورت این سوال مطرح می شود که آیا تغییر نام شرکت ممکن است؟ اگر ممکن باشد چه شرایطی دارد؟ چه مدارکی مورد نیاز است ؟ برا ی همین مابه شما عزیزان  توضیح مختصری در این زمینه ارائه می کنیم . البته شما می توانید برای اطلاع بیشتر با ما تماس بگیرید.

انتخاب نام شرکت

منظور از نام شرکت ، نامی است که شرکت ها با آن شناخته می شوند . انتخاب نام مناسب یکی از مهم ترین گام ها در مراحل تاسیس و ثبت شرکت  است. با دقت به نام شرکت های موفق می توان انتخاب نام مناسب  برای شرکت  رایکی از دلایل موفقیت آنان دانست .
البته برای انتخاب نام مناسب توجه به نکات زیر الزامی است :

  • بنا به دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام شرکت باید فارسی و ایرانی باشد. اداره ثبت شرکت ها حق پذیرفتن نام های خارجی را ندارند ،مگر با اجازه وزارت مربوطه .
  • از اسم های خاص برای شرکت ها باید استفاده کرد .
  • حدقل تعداد سیلاب ها ، ۳ سیلاب است.
  • نام انتخابی نباید مخالف موازین شرعی،نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشد.
  • استفاده ازنام شرکت ها ، مکان ها ، مشروط به اجازه فرمانداری و مراجع ذیصلاح می‎باشد. همینطور کلماتی چون ایران، تهران، کانون و … واژه‎ها‎یی ملی و دولتی به شمار می‎روند که برای انتخاب نام شرکت ممنوع هستند.

نحوه ی تغییر نام شرکت

پس از ثبت شرکت، هر نوع تغییرات و تصمیماتی مانند تغییر در نام شرکت در هر زمانی امکان پذیر می باشد. شرکت ها در صورتی مجاز به تغییر نام شرکت می باشند که نام مورد نظر آن ها،طبق کلیه ی قوانین و دستورات مربوط به اسم شرکت ها باشد. اشخاص حقوقی که جهت ثبت نام پیشنهادی خود نیاز به دریافت مجوز از مراجع ذی صلاح می باشند باید قبل از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، از طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و آن را به همراه مدارک ارائه دهند.

 

اضافه بر این،در تغییر نام شرکت رعایت یک سری از قوانین از جمله مواد ۹۵ و ۱۱۷ و ۱۴۱ و۱۶۳ و ۱۸۴ و ۲۰۰ قانون تجارت و تبصره ذیل ماده ۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت و تبصره ذیل ماده ۱ آیین نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری الزامی می باشد. تصمیمات در رابطه با تغییر نام شرکت ها در مجمع عمومی فوق العاده اتخاذ می گردد. همچنین جهت تغییر نام شرکت می بایست در ابتدا مجمع عمومی فوق العاده ای تشکیل گردد که با تنظیم صورتجلسه تغییر نام توسط اعضا امضاء شود, سپس می بایست مدارک لازم به اداره ثبت ارائه گردد.

مدارک مورد نیاز جهت تغییر نام شرکت سهامی خاص

  • کپی آگهی تاسیس
  • کپی روزنامه رسمی
  • کپی مدارک شناسایی همه اعضا
  • در صورت داشتن تغییرات کپی آگهی آخرین تغییرات

مراحل تغییر نام شرکت سهامی خاص 

جهت تغییر نام شرکت سهامی خاص مراحل را باید طی کرد:

۱) تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه ای که به امضای هیات رئیسه رسیده باشد.
۲) رعایت تشریفات دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت
۳) بعد از تنظیم صورتجلسه،اصل صورتجلسه به انضمام:
الف) لیست سهامداران حاضر در جلسه که به امضای آنان رسیده است.
ب) اصل روزنامه حاوی آگهی دعوت تحویل اداره ثبت شرکت ها خواهد شد.

تذکر: قبل از تحویل صورتجلسه تغییر نام،متقاضی می بایستی نسبت به پرداخت حق الثبت اقدام نماید.

مدارک مورد نیاز برای تغییر نام شرکت با مسوولیت محدود

  • تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.
  • تنظیم صورتجلسه ای همراه با امضای کلیه شرکا با ذکر میزان سهام خود در شرکت.
  • ذکر نام اعضای هیأت نظارت در صورت جلسه ، در صورتی که تعداد شرکا بیش از دوازده نفر باشد.
  • امضای صورتجلسه توسط هیأت نظارت.
  • یکی از شرکا یا وکیل شرکت می بایست بعد از یک ماه به واحد تعیین نام اداره ثبت شرکتها مراجعه نماید.
  • ثبت آگهی بعد از تعیین نام و اخذ موافقت مسؤل مربوطه.

 

مراحل تغییر نام در شرکت با مسوولیت محدود

برای تغییر نام شرکت با مسئولیت محدود باید مراحل زیر را طی نمود :
۱) تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه و امضای ذیل آن توسط کلیه شرکاء با قید میزان سهم الشرکه خود.
۲) در صورتی که مجمع فوق العاده با اکثریت شرکاء تشکیل شود ارائه مدارک مثبته و دعوت طبق اساسنامه شرکت و قانون تجارت ضروری است.
۳) اگر تعداد شرکاء ۱۲ نفر یا بیشتر باشند انتخاب و قید نام اعضای هیات نظار درصدر صورتجلسه ضروری است.
۴) احدی از شرکاء یا وکیل رسمی شرکت به اداره ثبت مراجعه و مبلغ حق الثبت نام را به بانک پرداخت و اصل فیش بانکی و اصل صورتجلسه را به واحد تعیین نام ارائه و بعد از تعیین نام و اخذ موافقت مسئول مربوطه،صورتجلسه را به قسمت پذیرش تحویل و دفاتر ثبت را امضا خواهد کرد.

مواردی که باید در صورتجلسه ی تغییر نام اعمال کرد :

  • انجام کلیه اقدامات پذیرش صورتجلسات از طریق سامانه اینترنتی ssaa.ir http:// انجام می گیرد.
  • صورتجلسه باید در سه نسخه تهیه کرد که حتما باید دارای امضای اعضای هیأت مدیره باشد . همچنین باید یک نسخه از آن ظرف مدت سه روز بعد از پذیرش نهایی در سامانه از طریق پست به اداره ثبت شرکتها ارسال نمود.
  • انتخاب هیأت ناظر که مرکب از سه نفر از شرکا است .در صورتی که تعداد بیشتر از ۱۲ نفر باشد بایددر زیر صورتجلسه نام اعضای هیأت نظارت نوشته وهر یک امضا نمایند.
  • ضرورت رعایت دعوت شرکت وفق اساسنامه یا قانون تجارت با ارائه مستندات در صورت تشکیل جلسه با حضور اکثریت شرکاء.
  • چنانچه شرکا اصالتاَ یا ولایتاَ زیر صورتجلسه را امضاء می کنند لازم است با قید عنوان باشد واگر وکالتا امضاء می کنند ارایه وکالت رسمی با تصویر برابر اصل آن الزامی است.
  • درج بارکد پستی در سیستم.

 

اما تغییر نام شرکت نیازمند داشتن تخصص است . موسسه حقوقی امیران با کادر مجرب خود می تواند شما را در این امر یاری رساند .کافی است با مشاوران ما تماس بگیرید .

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید