تفاوت طرح صنعتی و کپی رایت

تفاوت طرح صنعتی و کپی رایت

قبل از اینکه درباره تفاوت طرح صنعتی و کپی رایت صبحت کنیم ابتدا می خواهیم برای آشنایی شما عزیزان به معرفی هر کدام از این دو مقوله بپردازیم.

طرح صنعتی چیست ؟

در فرهنگ لغت فارسی، طرح به معنای نقشه، نقاشی، صورت است وکلمه صنعتی به معنای منسوب به صنعت و امور صنعتی و مربوط به ساخت  است .
طرح صنعتی به جنبه های زیبا شناختی و شکل ظاهری یک محصول اعم از محصولات و فرآورده های صنعتی و یا صنایع دستی می پردازد که میتوان گفت نقش مهمی را در جذب مشتریان ایفا می کند ، به طوری که می توان گفت این جذابیت بصری یکی از مولفه های اساسی است که بر تصمیم مشتریان برای انتخاب و ترجیح یک کالا بر دیگرکالا هاو محصولات تاثیرگذار می گذارد.
طرح صنعتی با ایجاد تفاوت در شکل و ظاهر کالا، موجب تفاوت کالاهای یک شرکت می گردد که  از ابزارهای بسیار مهم در تدوین استراتژی برندینگ و بازاریابی می باشد که با ایجاد بازارهای جدید، باعث اقتدار و ارزش برند بنگاه ها نیز می گردد.

منظور از کپی رایت چیست؟

کپی رایت یا حق تکثیر مالکیت معنوی یک کالا توسط سازنده آن کالا است. قانون کپی رایت به سازندگان اصلی اثر این حق منحصر به فرد را می دهد تا ازهرگونه سوء استفاده دیگران از کالای مربوطه جلوگیری کنند.

 

تداخل طرح صنعتی و کپی رایت

آثاری هستند که می توانند هم در قالب کپی رایت و هم طرح صنعتی مورد حمایت قرار گیرند. بر اساس قانون اتحادیه اروپا یک طرحی که به موجب مقررات طرح صنعتی جامعه اروپا مورد حمایت قرار می گیرد هم چنین می تواند واجد شرایط برای حمایت به موجب قانون کپی رایت کشورهای عضو از تاریخی که طرح خلق یا به هر طریق دیگر مستقر شده باشد، باشد. شرایط اعطای این حمایت و دامنه آن از جمله سطح اصالت لازم را هر کشور عضو تعیین خواهد نمود.
این موضوع می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد؛ زیرا به عنوان مثال طرح مربوط به بدنه اتومبیل می تواند به موجب قوانین کپی رایت برای مدت حداقل ۵۰ تا ۷۰ سال مورد حمایت قرار گیرد و این مطلبی است که قوانین ملی خیلی از کشورها آن را مورد قبول قرار نداده اند و مقررات ویژه ای را در خصوص آن تدوین کرده اند.

 

تفاوت طرح صنعتی و کپی رایت در کشورهای دیگر

قانون سنگاپور مقرر می دارد که ساخت هر شی ء سه بعدی مفید نقض یک اثر هنری مشمول کپی رایت نیست به شرط اینکه زمانیکه آن شی ء مفید ساخته یا تکثیر می شود آن اثر هنری در تاریخی قبل از ساخت یا تکثیر آن شیء در صنعتی کاربرد یافته باشد. زمانی کاربرد صنعتی یافتن یک اثر هنری تحقق می شود که برای مثال بیش از پنجاه مورد از آن اثر سه بعدی برای فروش و یا اجاره تکثیر شده باشد

زمانی که صحبت از شی مفید می کنیم منظورما فقط ارائه یک ظاهرازآن شی نیست بلکه یک کاربرد انتفاعی و فایده بخشی ذاتی  آن است .

تفاوت طرح صنعتی و کپی رایت درکشور آفریقای جنوبی براین مبناست که بنابر قانون این کشور حق مولف ( کپی رایت ) در یک اثر هنری که از آن تکثیر های سه بعدی انجام و خواه در داخل و یا در خارج از کشور توسط مالک حق و یا با رضایت او در اختیار عموم قرار داده شده باشد، نقض شده تلقی نمی شود، چنانچه شخصی بدون رضایت مالک حق آن اثر سه بعدی از قبل تکثیر شده و یا اجازه اقتباس از تکثیرها داده شده از طرف مالک را بسازد و یا در اختیار عموم قرار دهد مشروط بر اینکه این تکثیرها توسط شخص اخیر عمدتاَ به خاطر مقاصد و اهداف فایده رسانی صورت گرفته و به وسیله یک فرآیند صنعتی ساخته شده باشد.
در مجموعه قوانین و مقررات داخلی ایران در اینکه تا چه حد می توان طرح های سه بعدی مورد حمایت به موجب قانون کپی رایت را به عنون طرح صنعتی مورد استفاده قرار داد، قانونی وضع نشده  است اما با توجه به اهمیت موضوع تعیین تکلیف در خصوص مورد، در مجموعه قوانین و مقررات مربوط به حق مولف یا طرح صنعتی ضروری به نظر می رسد.

در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با کلیه مسائل مربوط به ثبت شرکت می توانید با مشاوران ما در موسسه حقوقی امیران تماس بگیرید. همکاران ما آماده پاسخ گویی به شما عزیزان در تمامی نقاط ایران عزیزمان هستند.

 

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید