توقیف سهم شرکاء در شرکت تجاری

توقیف سهم شرکاء در شرکت تجاری

برای کسب اطلاع شما در زمینه توقیف سهم شرکاء در شرکت تجاری  این مقاله را تهیه کردیم و در ادامه نیز به چند سوال شما درباره توقیف سهم شرکاء در شرکت تجاری پاسخ می دهیم . با ما همراه باشید .

در ابتدا می بایست به چند نکته مهم در خصوص توقیف سهم شرکاء در شرکت تجاری توجه  داشته باشیم که این نکات از این قراراند :

  • از انجا که سهام یا سهم الشرکه شرکت مالیت دارد می توان در موقع نیاز ، به عنوان مثال زمانی که شریکی به سایر افراد بدهی داشته باشد اموال وی را توقیف نمود .
  • برخلاف نکته فوق سهم شرکاء در قبال دیون شرکت قابل توقیف نیست زیرا سهام به نام شرکاست نه به نام شرکت .
  • اگر سهم بی نام باشد، توقیف آن مستلزم توقیف فیزیکی برگه سهم است، مانند سهام بی نام در شرکت های سهامی .
  • اگر سهم بانام باشد، توقیف آن نیاز به توقیف فیزیکی سهم ندارد و با منعکس نمودن مراتب توقیف به شرکت ، توقیف سهم صورت می گیرد.

پاسخ به چند سوال راجب توقیف سهم شرکاء در شرکت تجاری

  • آیا سهم شرکاء در یک شرکت تجاری می تواند در قالب عقد رهن به وثیقه گذارده شود؟ با توجه به آنکه رهن ، عقدی عینی است و صحت آن منوط به تسلیم موضوع معامله است ، قبض و اقباض سهم به چه نحو به عمل خواهد آمد ؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که بله سهم شرکاء در یک شرکت تجاری می تواند در قالب عقد رهن به وثیقه گذارده شود زیرا همانطور که گفته شد سهام شرکا دارای مالیت است .

هر کدام از شرکا می توانند سهم خودشان را بابت قروض خود و یا دیگران به رهن بگذارند که اصطلاحا به آن رهن مستعار می گویند . البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که اگر :

  1. اگر سهام بی نام باشد، می بایست قبض آن با تسلیم برگه سهم به رهن گذارده شود .
  2. اگر سهام بانام باشد، از آن جا که معیار تشخیص قبض، عرفی است ، قبض آن با انعکاس مراتب توثیق ( وثیقه گذاشتن ) سهام در شرکت به عمل می آید.

 

 

  • با توجه به آنکه در برخی از شرکت های تجاری، نقل و انتقال سهم الشرکه شرکاء منوط به کسب رضایت اکثریت خاصی از شرکاء است، آیا می توان سهم الشرکه آن شرکت را به وثیقه سپرد ؟

بله وثیقه گذاشتن سهم الشرکه مجاز است اما در صورتی  که منتهی به مزایده و فروش سهم شود نقل و انتقال آن باید با لحاظ مقررات قانون انجام گیرد .

 

بدین معنا که اگر در قانون برای نقل و انتقال سرمایه شرکت موافقت اکثریت شرکا ضروری باشد ، با موافقت اکثریت شرکا می توان آن سهم را به شخصی که در مزایده به عنوان خریدار برنده شده است منتقل نمود همچنین اگر شخصی در مزایده برنده نشود، و سهم به خود مرتهن ( شخصی که سهم الشرکه به وثیقه او سپرده شده است ) تملیک گردد، باز هم نیاز به تصویب اکثریت مقرر شده در قانون می باشد.

  • با توجه به آنکه در برخی از شرکت های تجاری، نقل و انتقال سهم الشرکه شرکاء منوط به کسب رضایت اکثریت خاصی از شرکاء است، آیا می توان سهم الشرکه شرکاء آن شرکت را بابت دیونشان توقیف نمود ؟

البته در جواب به این سوال جواب قطعی وجود ندارد اما اکثریت این نظر را دارند که توقیف سهم الشرکه در این شرکت ها مجاز است اما در صورتیکه توقیف منتهی به مزایده و فروش سهام گردد، نقل و انتقال آن باید با لحاظ مقررات قانون به عمل آید. بدین معنا که اگر در قانون برای نقل و انتقال سرمایه شرکت موافقت اکثریت شرکا ضروری باشد ، با موافقت اکثریت شرکا می توان آن سهم را به شخصی که در مزایده به عنوان خریدار برنده شده است منتقل نمود . همچنین اگر شخصی در مزایده برنده نشود، و سهم به خود محکوم له ( شخصی که از شریک طلبکار است ) تملیک گردد، باز هم نیاز به تصویب اکثریت مقرر شده در قانون می باشد. اما برخی نیز معتقداند  که در این موارد انتقال سهم به نام خریدار یا محکوم له نیاز به رعایت تشریفات قانونی و کسب موافقت اکثریت های مقرر قانونی نیست. این نظر چندان صحیح نیست ، چرا که باید حقوق شرکاء شرکت تجاری نیز لحاظ گردد و موجبات ایجاد شراکت بین ایشان و یک شریک ناخواسته، را فراهم نکنیم.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره  می توانید با  کادر مجرب ما در موسسه حقوقی امیران تماس حاصل فرمایید . امیران با بهره گیری از کارشناسان و وکلای با تجربه خود می توانند شما عزیزان به بهترین نحوه ممکن راهنمایی نماید .

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید