مزایا و معایب شرکت با مسئولیت محدود

مزایا و معایب شرکت با مسئولیت محدود

قبل از اینکه بخواهیم سخنی راجب مزایا و معایب شرکت با مسئولیت محدود به میان آوریم می خواهیم تعریف مختصری از شرکت با مسئولیت محدود داشته باشیم. شایان ذکر است در صورت داشتن هرگونه سوال در این زمینه میتوانید با همکاران ما در موسسه حقوقی امیران تماس بگیرید.

تعریف شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت  همانطورکه از نام آن برمی آید نوعی شرکت است که معمولا بین حداقل دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل می شود وطبق ماده ۹۴  قانون تجارت هریک از سهام داران و شرکا به میزان سرمایه خود مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشند .

نکاتی در خصوص شرکت با مسئولیت محدود

۱) در شرکت با مسئولیت محدود سرمایه شرکت به سهام تبدیل نمی شود بلکه به سهم الشرکه تقسیم می شود و برگه ای به نام سهم الشرکه صادر نمی شود.

۲) میزان مسئولیت شرکا در مقابل دیون و قروض شرکت فقط به اندازه ی سهم الشرکه ای است که هرکدام از شرکا سرمایه گذاری نموده اند.

۳) سهم الشرکه آزادانه قابل نقل و انتقال نمی باشد.

۴) وجود حداقل دو شریک الزامی است.

 

مزایا و معایب شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسوولیت محدود نیز مانند هر شرکتی دیگری مزایا و معایب خود را دارد  که ما د راین جا تعدادی از آنها را برای شما ذکر کرده ایم از جمله :

  • شرکت با مسوولیت محدود می تواند تنها با حضور ۲ شریک نیز تشکیل شود .
  • برخلاف شرکتهای سهامی عام و خاص برای این نوع شرکت حداقل میزان سرمایه ای تعیین نشده است .
  • براساس ماده ۱۰۴ قانون تجارت تعدادی از مدیران موظف و یا غیر موظف می توانند از بین افرادی بغیر از شرکا و برای مدت محدود یا نامحدود اداره شرکت را برعهده بگیرند. در صورتی که در شرکت سهامی عام حداقل پنج نفر و در شرکت سهامی خاص حداقل سه نفر مدیر برای مدت حداکثر ۲ سال انتخاب می شوند .

 

ازدیگر مزایا و معایب شرکت با مسئولیت محدود می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • چون مسوولیت شرکا در حد سهم الشرکه آن ها می باشد اشخاص برای فرار از مسوولیت و عدم اجرای تعهدات خود این نوع شرکت را تشکیل می دهند.
  • پذیره نویسی و پرداخت تمام سهم الشرکه صوری می باشد و همچنین ورقه ای برای سهم الشرکه به صورت اوراق تجارتی قابل نقل و انتقال صادر نمی گردد.
  • برای نقل و انتقال سهام رضایت عده ای شرکا ، حداقل سه چهارم سرمایه را داشته باشند، ضروری است . همچنین این نقل و انتقال باید به موجب سند رسمی باشد.

چند نکته :

  • با فوت یا ورشکستگی و یا محجوریت شرکا شرکت مسئولیت محدود منحل نمی گردد زیرا این شرکت سرمایه ای می باشد.
  • در زمان نامگذاری شرکت باید عبارت با مسوولیت محدود قید گردد.علت این کار هم این است که اگر شرکتی قصد همکاری داشته باشد متوجه شود که این شرکت مسوولیتش محدود به سرمایه اش است.
  • مطابق ماده ۱۱۲ قانون تجارت هیچ شریکی را نمی توان مجبور به ازدیاد سهم الشرکه خود نمود و این کاملاَ منطقی و در تایید اصل پذیرش اراده سرمایه گذار در افزایش سرمایه می باشد.

موسسه حقوقی امیران با سایقه ترین موسسه حقوقی در استان البرز می باشد . ازجمله خدمات این شرکت ، ثبت شرکت ، ثبت برند ، اخذ گرید ، ثبت طرح صنعتی و… می توان نام برد . امیران آماده خدمت رسانی به همه ی شما عزیزان در تمام نقاط ایران عزیزمان می باشد .

اخذ رتبه در کرج و اخذ گرید در کرج و همچنین خدمات خرید و فروش شرکت گرید دار از دیگر خدمات حائز اهمیت موسسه امیران می باشد.

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید