نقل و انتقال سهام

نقل و انتقال سهام

در این مقاله برانیم که توضیحات کوتاهی راجب سهام ، انواع سهام ،مدارک و مراحل نقل و انتقال سهام به شما عزیزان گرامی دهیم. تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید .

سهام و انواع آن

به طور کلی سهام را می توان بدین صورت تعریف نمود : «سهم قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است که مشخص کننده ی میزان مشارکت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می باشد. برگه سهام ، سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد. سهم ممکن است بانام و با بی نام باشد .»

مجموع ارزش سهامی سهام،سرمایه شرکت را تشکیل می دهد وپس از انحلال شرکت هر سهامداری حق دارد،مبلغ اسمی سهام خود را دریافت نماید،در صورتی که سهم انتفاعی جزء سرمایه شرکت نبوده و صاحب آن حق مطالبه مبلغ اسمی آن را پس از انحلال شرکت ندارد.
اصولاَ همه سهامداران در شرکت سهامی از تساوی حقوق برخوردارند و این حقوق شامل میزان مشارکت،تعهدات ومنافع صاحب سهم در شرکت سهامی می باشد و برای استفاده از این حقوق،دارنده سهم باید مبلغ اسمی سهامی را که پذیره نویسی نموده در مهلت قانونی پرداخت نماید.

سهام با نام :

سهام با نام بر مالکیت شخص معینی دلالت می کند . در برگه این نوع سهام نام و مشخصات صاحب سهم نوشته شده و در دفتر ثبت سهام شرکت درج می گردد .

صدور سهام بانام در موارد زیرالزامی است :

  • تا زمانی که تمام مبلغ اسمی هر سهم بی نام پرداخت نشده باشد.
  • در صورتی که مدیران شرکت سهام خود را به عنوان وثیقه در شرکت قرار دهند ( که تا زمان خاتمه مفاصاحساب دوره تصدی مدیران ، غیرقابل انتقال می باشد. )
  • سهام محجورین و صغار به منظور حمایت از حقوق آن ها

نکته قابل توجه در نقل و انتقال سهام با نام باید توجه داشت این است که این نقل و انتقال باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد والا فاقد اعتبار قانونی برای شرکت و اشخاص ثالث خواهد بود.
در صورتی که قسمتی از مبلغ اسمی سهم بانام پرداخت نشود،منتقل الیه قایم مقام ناقل خواهد بود.

نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص معمولا با موضوعات خاص به ثبت می رسند . در این نوع شرکت سرمایه همان سهام افراد است که وثیقه ی طلب طلبکاران قرار می گیرد به همین دلیل شخصیت شرکا در آن اهمیت ندارد
از این رو هریک از شرکا می توانند به راحتی سهام خود را به افراد دیگر منتقل نمایند . اما به موجب ماده ۴۱ ل.ق مجمع عمومی یا مدیران شرکتهای سهامی خاص می توانند این آزادی را محدود نمایند و شروطی را برای انتقال سهام قرار دهند ولی درصورتی که در اساسنامه شرکت شرطی مبنی بر منوط کردن انتقال سهام به تصمیم مجمع عمومی یا هیات مدیره وجود نداشته باشد، نقل و انتقال سهام کاملاَ آزاد است.

مدارک لازم جهت نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص

  • فتوکپی آگهی تاسیس شرکت
  • فتوکپی روزنامه رسمی تاسیس شرکت
  • فتوکپی آگهی آخرین تغییرات
  • فتوکپی مدارک شناسایی تمامی سهامداران فعلی و جدید ( شناسنامه و کارت ملی )

 

مراحل نقل و انتقال سهام

برای نقل و انتقال سهام تنظیم سند رسمی ضروری نیست اما در مقررات قانونی تشریفاتی برای انتقال سهام با نام قرار داده شده است.چنانچه این تشریفات در هنگام انتقال سهام رعایت نگردد، چنین انتقالی از نظر شرکت و اشخاص ثالث معتبر نیست.
در شرکت سهامی خاص تمامی افراد واگذارکننده سهام و گیرنده  سهام جهت نقل و انتقال می بایست مالیات خود را به ادارات مربوطه پرداخت نمایند.بطور کلی مراحل نقل و انتقال در شرکت سهامی خاص از این قرار اند:

  • تنظیم صورتجلسه
  • ارائه ی مدارک ثبتی
  • پرداخت مالیات انتقال سهام و اخذ گواهی پرداخت مالیات
  • مراجعه ی واگذار کنندگان سهامی و گیرنده به اداره مالیاتی ممیز مالیاتی شرکت مربوطه

شرکت حقوقی امیران متخصص در زمینه های ثبت شرکت در کرج ، ثبت برند در کرج ، اخذ گرید در کرج ، ثبت انواع شرکت از جمله شرکتها سهامی ، شرکتهای پیمانکاری  و … است . شایان ذکر است شما سروران گرامی می توانید برای انجام کلیه امور مربوط به نقل و انتقال سهام خود نیز از مشاوران ما ، مشاوره تخصصی دریافت کنید .

 

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید