ورشکستگی شرکتهای تعاونی

ورشکستگی شرکتهای تعاونی

برای اینکه بخواهیم درباره موضوع ورشکستگی شرکتهای تعاونی صحبت کنیم بهتر است اطلاعاتی درباره اینکه شرکت تعاونی چه نوع شرکتی است ؟ مفهوم ورشکستگی چیست؟ و چند نوع ورشکستگی در شرکت تعاونی داریم بدانیم. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی در این زمینه به شما عزیزان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

 

شرکت تعاونی چه نوع شرکتی است ؟

شركت تعاونی شركتی است متشکل از اشخاص حقیقی و حقوقی كه معمولا از افرادی هم صنف است ، به منظور رفع نیازمندی های مشترك و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی  اعضا تشكیل می شود. تعداد اعضای شركت تعاونی حداقل ۷ نفر می باشد.

دو نوع شرکت  تعاونی داریم :

  1. شرکت تعاونی تولیدی
  2. شرکت تعاونی توزیعی

 

مفهوم ورشکستگی

ماده ۴۱۲ قانون تجارت ورشکستگی را اینگونه توصیف نموده : « ورشکستگی تاجر یا شرکت تجاری در نتیجه توقف از تادیه وجوهی که بر عهده او است حاصل می شود  . بنابراین به محض این که تاجر در پرداخت بدهی های خود وقفه ایجاد نمود ورشکسته خواهد بود. »

 

ورشکستگی شرکتهای تعاونی

اعلام ورشکستگی شرکتهای تعاونی توسط دادگاه و با صدور حکم دادگاه صورت می گیرد. بنا بر مقررات قانون تجارت ، مدیران شرکت یا اتحادیه تعاونی موظف اند طی ظرف سه روز از تاریخ حادث شدن وقفه در تادیه بدهی ها و سایر تعهدات نقدی، توقف را به دفتر دادگاه محل اظهار کنند و صورت حساب دارایی، بدهی ها و مطالبات ، سود و زیان و دفاتر تجاری تعاونی را به آن دفتر تسلیم نمایند.

نحوه بررسی ورشکستگی شرکتهای تعاونی یا اتحادیه های تعاونی در دادگاه بنابر:

  • اظهار مدیران تعاونی
  • درخواست یک یا چند نفر از طلبکاران تعاونی
  • تقاضای دادستان صورت می گیرد .

 

انواع ورشکستگی شرکتهای تعاونی

سه نوع ورشکستگی داریم .

  1. ورشکستگی عادی
  2. ورشکستگی به تقصیر
  3. ورشکستگی به تقلب

ورشکستگی عادی :این نوع ورشکستگی براثر عوامل خارجی یا حوادث غیرمترقبه ، بدون وجود تقصیر و سوء نیت و تقلب صورت می گیرد .

ورشکستگی به تقصیر: این نوع ورشکستگی در اثر بی مبالاتی یا افراط و تفریط در اداره امور تجاری به وجود می آید که در اثر آن میزان سرمایه شرکت که به عنوان وثیقه  در دست طلبکاران است ، از دست می رود .در این نوع ورشکستگی نیتی مبنی بر نیت مجرمانه وجود ندارد.

ورشکستگی به تقلب :در این نوع ورشکستگی برخلاف ورشکستگی به تقصیر نیت سوء مبنی برانجام اعمال مجرمانه  وجود دارد .؛ مانند اینکه بخواهند مقداری از دارایی را مخفی نگه دارند یا آن را به طریق مواضعه و معاملات صوری از میان ببرند یا از ارائه دفاتر تجاری خودداری کنند.

 

چند نکته راحب انواع ورشکستگی شرکتهای تعاونی

  • در ورشکستگی عادی تنها با حکم دادگاه شرکت یا اتحادیه تعاونی منحل می گردد.
  • در صورت ورشکستگی به تقصیر یا ورشکستگی به تقلب ، مدیران شرکت یا اتحادیه تعاونی که مسئول ورشکستگی هستند و خودشان باید مجازات شوند.
  • در صورت ورشکستگی شرکتهای تعاونی باید این نوع تغییر به ثبت رسد.
  • در ورشکستگی عادی فقط به حالت حقوقی شخص ورشکسته توجه می شود و وضع مختل و نابسامان اقتصادی وی مورد رسیدگی و تصفیه واقع می شود .
  • در ورشکستگی به تقصیر و ورشکستگی به تقلب ، علاوه بر اینکه حالت حقوقی شخص ورشکسته مورد توجه است ، عواقب کیفری نیز به علت وجود تقصیر و تقلب ، به منظور مجازات وی ایجاد می شود.
  • ورشکستگی عادی جنبه کیفری ندارد ؛ ولی ورشکستگی به تقصیر و تقلب جنبه کیفری دارند.
  • میزان مجازات شخص و یا اشخاصی که به ورشکستگی به تقصیر محکوم هستند بین شش ماه تا دو سال حبس است.
  • میزان مجازات شخص و یا اشخاصی که به ورشکستگی به تقصیر محکوم هستند بین یک تا پنج سال حبس است.

موسسه حقوقی امیران قدیمی ترین موسسه حقوقی در زمینه ثبت شرکت ، ثبت برند ،اخذ گرید در کرج است . در صورت داشتن هرگونه سوال می توانید با مشاوران ما در امیران در تماس باشید .

 
 

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید