مشکلات ثبت شرکت

مشکلات-ثبت-برند

مشکلات ثبت شرکت

چنانچه دو یا چند نفر به طور مستقل طرح واحدی را طراحی کرده باشند در اینکه کدامیک از آن ها حق ثبت طرح را دارند این یکی از مشکلات ثبت شرکت است که به پاسخ ان میپردازیم.

  1. همواره این سوال برای متقاضیان ثبت برند پیش می آید که اگر دو یا چند نفر به طور مستقل طرح واحدی را طراحی کرده باشند در اینکه کدامیک ازآن ها حق ثبت طرح را دارند؟ و در بروز این مشکل باید چکار کنند؟

لازم به ذکر است که این رویه در کشورهای دیگر متفاوت است ما در این مقاله توضیحاتی در روند این کار می دهیم. برای اطلاعات بیشتر ما را دنبال کنید.

۲٫ چنانچه دو یا چند نفر به طور مستقل طرح واحدی را طراحی کرده باشند در اینکه کدامیک از آن ها حق ثبت طرح را دارند؟

یکی از راه حل ها این است که کسی که قبل و زودتر از دیگران برند را طراحی کرده حق ثبت طرح صنعتی با وی می باشد مگر اینکه شخص یا اشخاص دیگری قبل از او اظهارنامه ثبت طرح صنعتی را به اداره مربوط ارسال کرده باشد در غیر این صورت نمی تواند به ثبت برساند، این قانون را می توان قانون اولین طراح یا نظام اولین طراح نامید.

راه دیگر همان قانون و یا نظام اولین ثبت می باشد که به سبب آن شخصی که قبل از دیگری اظهارنامه طرح خود را به ثبت برساند طراح و حق ثبت طرح صنعتی به او می رسد مگر اینکه شخص دیگری طراحی طرح را زودتر از او به ثبت رسانده باشد.

درقانون و یا نظام اخیر اصولاَ این حق به طراح واقعی داده شده است که به دادگاه دارای صلاحیت مراجعه و با ارائه دلایل و اسناد محم نسبت به باطل شدن طرح صنعتی ثبت شده اقدام کند.

چنانچه از نظر قاعده انصاف و عدالت باید حق ثبت طرح به طراح واقعی در نظام اولین طراح برسد اما مشکلات اجرایی و تبعات مخالف قبول این نظام به حدی است که در کشورها استقبال چندانی نداشت ولی در کشورهایی که دارای نظام اولین طراح هستند طراحان باید کلیه مراحل طراحی را ثبت و ضبط کنند تا در زمان ارائه اظهارنامه و همچنین در مقام اثبات بتوانند به عنوان سند از آن ها استفاده نمایند.

بر خلاف قانون یا نظام اولین طراح، نظام اولین ثبت در حوزه طرح های صنعتی همانند اختراعات می توانند از مشکلات عملی کمتری برخوردار شوند، زیرا تشخیص تاریخ ابداع و ایجاد طراح همیشه آسان نیست  و در صورتیکه تاریخ اولین ثبت به خوبی قابل تمایز و تشخیص است از مکان اجرایی و اثباتی با مشکلات کمتری روبروست.

 نکات ضروری درباره مشکلات ثبت شرکت به نظر می رسد :

  • پدید آورنده طرح یا قائم مقام وی حق برخورداری از حمایت حقوقی مربوط به طرح را دارا می باشد. این حق به عنوان یک اصل باید پذیرفته شود. به عبارت دیگر، اصل این است که حقوق انحصاری مربوط به طرح متعلق به پدید آورنده یا قائم مقام قانونی وی می باشد.
  • پدید آورنده طرح کسی است که قبل از دیگری یا دیگران اظهارنامه خود را به ثبت می رساند یا در این زمینه ، دارای حق تقدم باشد.

 

  • از مجموع مواد مربوط به قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ و آیین نامه اجرایی مربوط ، اینطور استنباط می گردد که نظام مالکیت صنعتی ایران در حوزه طرح های صنعتی همانند اختراعات ، نظام اولین ثبت را پذیرفته است و از دیدگاه این نظام، پدید آورنده طرح کسی است که اظهارنامه ثبت طرح را برای اولین بار به مرجع ثبت تسلیم کرده است.
  • البته خلاف این فرض قابل اثبات است؛ بدین توضیح که پدید آورنده واقعی طرح می تواند دادخواست ابطال طرح صنعتی را علیه کسی که طرح او را به ثبت رسانده است به مرجع ذیصلاح قانونی تسلیم کند.

قانون مصوب

بند ( ج ) ماده ۵ قانون مصوب ۱۳۸۶ که به موجب ماده ۲۳ قانون یادشده قابلیت تسری به طرح های صنعتی بیان داشته است.

با توجه به مفاد بند فوق، هر گاه دو یا چند نفر مستقل از دیگری، طرح صنعتی واحدی را طراحی کرده باشند، شخصی که اظهارنامه طرح خود را زودتر تسلیم کرده و یا در صورت ادعای حق تقدم هر کدام بتوانند اثبات کنند که در تاریخ مقدم اظهارنامه ثبت خود را به صورت معتبر تسلیم کرده اند، مشروط بر اینکه اظهارنامه مذکور مسترد یا رد نگردیده یا مسکوت گذاشته نشده باشد، حق ثبت طرح را خواهد داشت.

اگر دو نفر به طور همزمان اظهارنامه های خود را که دارای طرح های یکسان یا مشابه است، به اداره ثبت طرح صنعتی تقدیم کنند، می توان از روی شماره ثبت به تقدم و تاخر اظهارنامه های تسلیمی پی برد. در قانون ملی ژاپن در خصوص مورد تدابیری اندیشیده شده است.

به موجب ماده ۶ قانون طرح صنعتی ژاپن متقاضیانی که طرح خود را همزمان به اداره ثبت تقدیم می نمایند با هم شور کنند و به توافق برسند چنانچه به توافق نرسند چنین فرض می شود که هیچ تقاضانامه ای تسلیم نشده است. همان رویه ای که قانون ملی ژاپن در رابطه با اختراعات نیز اتخاذ کرده است.
البته با توجه به نظام حقوقی ایران چنانچه به هیچوجه نتوان تقدم و تاخر دو اظهارنامه را در فرض یادشده احراز کرد به نظر می رسد قاعده قرعه بتواند راه حل خوبی باشد.

موسسه حقوقی امیران ثبت امادگی ارائه هرگونه خدمات ثبت برند در کرج، ثبت برند، ثبت شرکت، ثبت شرکت در کرج و دیگر شهرستان ها را با سال ها سابقه دارد و درصورت هر گونه سوال آمادگی پاسخگویی و مشاوره رایگان به شما عزیزان را دارد.

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید