ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت ها

ثبت تغییرات شرکت

ثبت تغییرات شرکت قبل ازهر چیز زمانی انجام می گیرد که آن شرکت ثبت شده باشد . این تغییرات می تواند به هر دلیلی  اعم از تغییر اعضای هیئت مدیره ، تغییر نام شرکت ، نقل و انتقالات سهام ، ورود یا خروج اعضا و… می تواند انجام گیرد . البته در بعضی مواقع این تغییرات  یا اضافه کردن موضوعات جدید نیازمند مجوز های مربوطه ی آن است. ما در ثبت امیران می توانیم این کار را برای شما با بالاترین کیفیت و مناسب ترین هزینه انجام دهیم . شرکت ثبت امیران متخصص  در تمام ضمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند ، اخذ گرید و … می باشد .

ثبت تغییرات شرکت چگونه صورت میگیرد ؟

کلیه تغییرات و تصمیمات شرکت ها در مجمع عمومی عادی یا در مجمع عمومی فوق العاده و یا در جلسات هیئت مدیره صورت می گیرد . ** چنانچه مجمع عمومی عادی در ۴ ماه اول پس از پایان سال مالی تشکیل گردد، «عادی سالیانه » نامیده می شود . و چنانچه در ماههای دیگر انجام شود، «عادی به طور فوق العاده» نامیده می  شود.

انواع ثبت تغییرات شرکت

اصولا فرایند ثبتی شامل دو مرحله اساسی می‌باشد.

  • ۱- ثبت شرکت
  • ۲- ثبت تغییرات (در صورت نیاز و یا لزوم )

انجام هرگونه تغییرات در اساسنامه و یا اصول شرکت می‌بایست به اداره‌ی ثبت شرکتها اعلام شود و که با ملی شدن فرآیند و مراحل آن و صدور آگهی تغییرات از طرف مرجع ثبتی اطلاع‌رسانی آن در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه‌های محلی کثیرالنتشار الزامی است.

  • افزایش یا کاهش سرمایه
  • تغییر آدرس محل اصلی شرکت یا شعب آن
  • ایجاد یا انحلال شعب
  • افزایش یا کاهش تعداد اعضا

تغییرات یک شرکت یا موسسه می‌تواند شامل اعضا هیئت مدیره ، تمدید یا خروج یا ورود مدیران ، تمدید یا تغییر بازرسین شرکت ، انتخاب روزنامه کثیر النتشار ، تصویب ترازنامه حساب سود و زیان سالانه شرکت ، انحلال ادغام و الصاق یا تغییر موضوع فعالیت و …

ثبت هر کدام از این تغییرات مستلزم تنظیم و ارائه صورتجلسه متناسب با موضوع تغییرات و ارائه آن به مرجع ثبتی می‌باشد. اداره ثبت شرکتها در صورت صحت صورتجلسه و رعایت تمامی اصول و قواعد قانونی آن و مطابقت موارد آن با پرونده مادر ، مبادرت به صدور آگهی تغییرات ثبتی نموده که اطلاع‌رسانی آن در روزنامه رسمی و محلی پس از این مرحله انجام می‌شود.

تغییرات شرکت ها

اختیارات مجمع عمومی فوق العاده

  • افزایش یا کاهش سرمایه
  • تغییر در مفاد اساسنامه ( که می تواند شامل : تغییرنام شرکت ، تغییر موضوع فعالیت ، تغییر آدرس ، افزایش یا کاهش سرمایه ، تبدیل سهام به با نام و یا بی نام ، افزایش یا کاهش تعداد مدیران شرکت ، تغییر در حد نصاب لازم جهت تشکیل مجامع و سایر مواردی که طبق قانون تجارت می توان در اساسنامه تغییر ایجاد نمود .)

اختیارات مجمع عمومی عادی

مواردی که جزو اختیارات مجمع عمومی فوق العاده نمی باشد ،در اختیار مجمع عمومی عادی صورت می گیرد؛که شامل :

  • تعیین اعضاء هیئت مدیره ( اصلی و علی البدل)
  • تعیین بازرسین (اصلی و علی البدل)
  • و …
  • نقل و انتقال سهام شرکت

انواع تغییرات

نقل و انتقال سهام

نقل و انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص صورت می پذیرد .
جهت نقل و انتقال سهام شرکتهای سهامی خاص ابتدا باید صورتجلسه ای توسط کارشناس تنظیم گردد، که افراد در آن سهام خود را واگذار نمایند. سپس فروشندگان و خریداران با مراجعه به اداره مالیات ، ممیز مالیاتی شرکت خود را دریافت وبا پرداخت مالیات  به انتقال سهام خود، اقدام به اخذ گواهی پرداخت مالیات نمایند .

سپس با ارایه  این مدارک جهت مراتب ثبتی برای تغییرات اقدام نمایند.
البته می توان این نقل و انتقال سهام را به صورتی انجام داد که احتیاج به حضور در دارایی و پرداخت مالیات نباشد که کاملاً قانونی است و با مشکلات کمتری دارد؛ که آن بی نام کردن سهام شرکت می باشد.

تغییر حق امضا

تغییرحق امضا تنها با موافقت اعضای هیئت مدیره و سهامداران می تواند انجام شود . ثبت تغییر حق امضا در هر سه مجمع عمومی ،فوق العاده یا در هیئت مدیره می تواند انجام گیرد.

**نکاتی درمورد حق امضا

  • شخص صاحب امضا می تواند از میان سهامداران ،اعضای هیئت مدیره، شخصی که هم سهامدار است انتخاب گردد.
    ۲) امکان اعطای حق امضا مشترک و یا منحصر می تواند صورت بگیرد .
    ۳) نکته مهم در تنظیم صورت جلسه ثبت تغییرحق امضا مجاز شرکت  این است که اعطا حق امضا هم جز اختیارات اعضای هیئت مدیره مستقل از سهامداران است و هم اختیارات سهامداران در قالب مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده .

تغییر نام

اشخاص حقوقی می توانند نام خود را تغییر دهند. علت تغییر نام از لحاظ حقوقی مهم نیست

در تغییر نام شرکت ، شماره ثبت شرکت و تاریخ ثبت آن بدون تغییر می ماند.

تغییرموضوع فعالیت

اگر شرکتی تصمیم به تغییر حوزه ی کاری خود نماید یا موضوعی را به آن اضافه کند ، باید در مجمع عمومی تشکیل جلسه داده و اعضا صورت جلسه ی مربوط به تغییر یا الحاق موضوع را امضاء نمایند. اگر در مواردی نیاز به اخذ مجوز باشد اقدام به دریافت آن نمایند؛ و آن را به همراه صورت جلسه به اداره ثبت ارجاع دهند.

  • تغییراساسنامه شرکت

طبق ماده ١١١ ق.ت :

هر تغییر دیگری راجع به اساسنامه باید با اكثریت عددی شركا ، كه لااقل سه ربع سرمایه را نیز دارا باشند؛ بعمل آید .مگر اینكه در اساسنامه اكثریت دیگری مقرر شده باشد. گر چه در ثبت شرکت مسئولیت محدود نیز به صراحت درباره ی حق تغییردر اساسنامه را به مدیران داده باشد ولی، طبق تاریخ تصویب لایحه اصلاح ق.ت. كه موخر بر ماده ١١١ می باشد و نظر به ماده ١٠٩ ق.ت. كه اجازه دعوت مجمع عمومی فوق العاده را به هیئت نظار داده است می توان نتیجه گرفت كه در شركت با مسئولیت محدود نیزهر گونه تغییری در اساسنامه فقط توسط مجمع عمومی فوق العاده امكان پذیر است.

روابط بین شرکا

بر طبق ماده ١٠٨ ق.ت :

روابط بین شركا تابع اساسنامه است که تقسیم مزبور به نسبت سرمایه شركا به عمل خواهد آمد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات

مدارک لازم برای ثبت تغییرات عبارت اند از:

الف) کپی آگهی تاسیس
ب) کپی روزنامه رسمی
پ) کپی مدارک شناسایی همه  ی اعضاء ( شناسنامه و کارت ملی)
ت) در صورت داشتن تغییرات کپی آگهی آخرین تغییرات

 

 

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید