منع عضویت همزمان هیئت مدیره

قانون ثبت شرکت ها

مجلس منع شدن افراد عضو هیئت مدیره بیش از یک بار در دو شرکت را تصویب کرد

طبق گفته ی رئیس مجلس شورای اسلامی آقای علی لاریجانی  و نمایندگان مجلس هیچ یک از افراد در هئیت مدیره نمی توانند در دو شرکت به طور همزمان فعالیت کنند. این بدین معنی است که اگر شخصی در یک شرکت “دولتی” ، جزء هیئت مدیره آن شرکت باشند و قصد تاسیس و ثبت شرکت و یا مشارکت در شرکتی را داشته باشند که در آن هم سمتی از هیئت مدیره برای وی در نظر گرفته شده باشد ، امکان آن وجود نخواهد داشت.

مجلس منع شدن افراد عضو هیئت مدیره بیش از یک بار در دو شرکت را تصویب کرد

اما شرایطی دیگر را هم میتوان در نظر گرفت. بدین صورت که اگر شخصی در شرکتی “خصوصی” دارای سمت مدیر عامل باشد (نه سمت های دیگر هیئت مدیره) در شرکت در شرف تاسیس بعدی تنها نمیتواند مدیر عامل باشد. اما سمت های دیگر برای این شخص بلامانع است.

طبق گزارش خبرنگاران، نمایندگان مجلس در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ روز دوشنبه با ۱۳۵ رأی موافق، ۹ رأی مخالف، ۷ رأی باطله از مجموع ۲۲۳ نماینده ی حاضر در سالن مجلس، تبصره ۲ ماده ۲۴۱ لایحه قانونی اصلاح قستی از قانون تجارت را اصلاح کردند و ممنوع بودن عضویت افراد در هیئت مدیره بیش از یک شرکت را به تصویب رساندند.  بر اساس این مصوبه هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است، به سمت مدیرعامل یا عضو هیات مدیره انتخاب شود.

متخلف علاوه بر از برکنار شدن از شرکت وجوه دریافتی به شرکت، به پرداخت جزای نقدی معادل وجوه مذکور محکوم می‌شود.

اما به نظر می رسد این  مصوبه مجلس حالت اجرایی خاصی نداشته باشد. زیرا به عنوان مثال در وزارت صنعت افرادی هستند که در هیئت مدیره های بیش از دو شرکت عضویت دارند از جمله محسن صالحی‌نیا، علاوه بر پست معاونت وزارت صنعت به عنوان رئیس هیات مدیره ایران خودرو و عضو هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع مشغول به فعالیت است. مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت هم رئیس هیات مدیره شرکت ملی مس ایران و عضو هیئت مدیره فولاد مبارکه است. مجتبی خسروتاج، علاوه بر قائم‌مقامی وزیر صنعت، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت هرمزان تجارت گستر کیش و مدیرعامل شرکت پترو تجارت هرمزان است.

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید