مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده

در معنای عام مالیات بر ارزش افزوده به میزان مبلغی که مصرف کننده ( خریدار)به همراه قیمت واقعی کالا و خدمات خریداری شده ، می پردازد . دریافت کننده ( فروشنده) نیز موظف است با کسرحق خود از میزان مالیات برارزش افزوده دریافتی، به این دلیل که خود فروشنده نیز در حین خرید کالا و خدمات این مبلغ را پرداخت نموده ، ما به تفاوت آن را به خزانه دولتی واریز نماید .

مالیات برارزش افزوده از مهم ترین منابع مالی خزانه کشورها محسوب می گردد که این مبلغ طبق قانون صرف خود شهرها و استان های آن کشور می شود .

چند نوع مالیات بر ارزش افزوده در قانون مقرر شده است ؟

در قانون سه نوع مالیات بر ارزش افزوده مقرر گردیده است :

  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی
  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمدی
  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی

 

مالیات برارزش افزوده : کالاها

به ارزشی که در فرایند تولید به ارزش کالاهای واسطه‌ای افزوده می‌شود ، ارزش افزوده می گویند .

که البته این مفهوم به فرآیند تولید تعلق می گیرد نه به کالایی خاص . ارزش‌افزوده اقتصادی با عنوان «سود اقتصادی» نیز شناخته می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، تعلق می‌گیرد مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله تخفیف‌هایی در نظر گرفته باشند. کالاهایی که صادر می‌شوند از این مالیات معاف هستند . هر گونه صادرات و واردات شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی با خارج از کشور نیز مشمول این قانون نمیشود .

مالیات برارزش افزوده : کالاهای معاف

سازمان امور مالیاتی به جهت حمایت از بخشی از کالاهای تولیدی و حمایت از مصرف کننده بعضی از کالاها و خدمات را از پرداخت مالیات غیر مستقیم معاف کرده است .

  • محصولات خام کشاورزی

محصولات کشاورزی که هنوز روی آنها عملیاتی انجام نشده مانند زیتون . که درحالتی که روی آن کاری انحام نگرفته بطور مثال هنوز تبدیل به روغن زیتون نشده ، مالیات بر ارزش افزوده معاف است .

  • نان ، شیر خشک ، قند و شکر و …..

مواد غذایی اصلی مثل نان ، شکر ، قند ، شیر خشک ، روغن ، پنیر ، حبوبات ، برنج ، گوشت ، آرد که مواد غذایی اصلی برای خوراک مردم محسوب میشوند مشمول مالیات غیر مستقیم نیستند .

  • کتاب و مطبوعات

کتاب ، مطبوعات ، لوازم التحریر ، کاغذ و هر چیزی که در تهیه و تولید کتاب و لوازم التحریر نقش داشته باشد از پرداخت مالیات برارزش افزوده معاف خواهد بود

  • کود و سم و بذر
  • دام وطیور
  • دارو و فرش دستباف
  • خدمات بانکی و خدمات حمل و نقل
  • اقلام دفاعی

 

نحوه پرداخت مالیات برارزش افزوده به چه صورت است ؟

طبق قانون مودیان مالیاتی موظفند در بازه‌های زمانی ۳ ماهه، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده خود را انجام دهند ،

یعنی همراه با تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ، مبلغ مالیات برارزش افزوده  خود را از مالیات بر ارزش افزوده دریافتی کسر و مانده را ،حداکثر تا ۱۵ روز پس از پایان هر سه ماهه، به حساب خزانه دولت، از طریق سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس  www.evat.ir  واریز کنند.

ولی در حال حاضر یرداخت آن بصورت خود اظهاری است .

میزان نرخ مالیات برارزش افزوده در ایران چه مقدار است ؟

اعلام درصد این نوع مالیات هرساله توسط دولت تعیین می شود ، که در سال ۹۶ مانند سال قبل ۹% است .

شرکت حقوقی امیران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در تمام امور مالیاتی اعم از تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی  است . موسسه امیران با کادر مجرب خود متشکل از کارشناسان مالی و حقوقی  در دیگر زمینه های ثبت شرکت ، ثبت برند ، خرید و فروش گرید و … در تمام شهرهای ایران ، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است  .

 

 

لوگو ثبت امیران

موسسه ثبتی و حقوقی امیران با شماره ثبت 2980 کلیه خدمات ثبت شرکت ، ثبت برند، اخذ رتبه و گرید و همچنین اخذ کارت بازرگانی را با وکلای پایه یک خود انجام می دهد. جهت دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه


اخرین اخبار و مقالات ما را در ایمیل خود دریافت کنید